El dibuix

[He fet una entrada sobre el dibuix fora de l'aula]


El primer dia de curs la Roser Piñol, la professora que ens impartirà l’assignatura de Tècniques Artístiques, ens va fer una introducció a les qüestions generals de l’assignatura.

Ens va repartir unes fotocòpies amb el temari del curs, la metodologia, el material que hem de portar a classe i l’avaluació. Com que un dels treballs que s’avaluarà consisteix a fer la fitxa tècnica de dues obres ubicades en museus de Barcelona, la Roser també ens va entregar un model de fitxa.

L’altre treball que ens avaluarà és el diari del taller, en el qual hem d’anar recollint tot el que aprenem durant l’assignatura. És per aquest motiu que he creat aquest blog, perquè em sembla que un dietari en línia aporta intertextualitat, immediatesa i dinamisme. No només hi explicaré què fem a l'aula sinó que també hi publicaré algunes entrades sobre experiències fora de l'aula relacionades amb els procediments artístics que anirem estudiant (si cliqueu a l'etiqueta Fora de l'Aula les podreu llegir totes). 

Finalment, el primer dia de curs la Roser ens va explicar que l’assignatura no només està enfocada en la teoria sinó que també ho està en la pràctica. Això vol dir que durant el curs experimentarem algunes de les tècniques que ens haurà descrit. Ens va recomanar que triéssim un o més referents per poder copiar-los.

El segon dia de classe ja vam començar amb la teoria i la pràctica.

Pel que fa a la teoria, la professora ens va parlar sobre algunes eines bàsiques, com el pinzell, l’estapolany, el cavallet i l’espàtula de pintar.
Pinzells amb pèls de diversos talls i materials


Sobre el pinzell ens va dir el nom de les diverses parts que el formen: el mànec (normalment, de fusta), la virolla (la part metàl·lica) i el pèl. També vam veure que el pèl pot ser de materials diferents i que pot tenir formes diferents, característiques que fan que cadascun tingui una utilitat concreta. El pèl pot ser animal (el de marta és el de més qualitat, però n’hi ha d’altres que no són tan bons ni tan fins, com el de porc) o sintètic (plàstic). Segons la forma que tinguin els pèls es diu que són quadrats, rodons, rectes, angulars, etc.

Per acabar amb la teoria, la Rosa va començar a explicar-nos el segon punt del temari: el dibuix i el seu material (en sec i en líquid). Vam tenir temps només de veure els materials en sec, que són la punta metàl·lica (tècnica que té el problema de l’oxidació del metall, la qual afecta el paper. A la Wikipédia en francès hi ha un article sobre la punta de plata interessant, el qual remet a aquesta pàgina en anglès dedicada exclusivament a aquesta tècnica), el grafit (en pols i en barra), la sanguina (en pols i en barra), el carbonet, el Conté, el llapis de color i el clarió.

A partir d’aquí, vam fer la nostra primera pràctica. Com a referent vaig voler triar alguna obra de Gustav Klimt (Viena, juliol del 1862 – Viena, febrer del 1918) amb motiu del 150è aniversari del seu naixement, i em vaig decidir pel Retrat de Helene Klimt, un oli sobre cartró del 1898:

El resultat va ser el dibuix que hi ha a sota. Vaig fer servir carbonet per als cabells i per enfosquir els plecs de la roba, una barra de grafit per al contorn del cos i de l’ull i la sanguina per a la resta de la cara.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada