Procediments pictòrics


Aquesta setmana hem fet la teoria dilluns i la pràctica dimarts.

Dilluns la Roser ens va començar a explicar els materials, els procediments i les tècniques pictòriques. Va dividir la classe en dos blocs temàtics: introducció i pigments (I) i aglutinants (II).

En primer lloc, vam veure la diferència entre un procediment i una tècnica: un procediment està determinat pel material que es fa servir, mentre que la tècnica és la manera com s'aplica el procediment.

En segon lloc, ens va explicar que la pintura és una barreja de pigment i d'aglutinant aplicada en un suport. En aquest punt ens vam aturar per parlar amb deteniment sobre els pigments.

Un pigment és una substància sòlida que té la capacitat de desprendre color. Per tant, és el que comunica el color. Segons la seva procedència, es diu que són orgànics (animals i plantes) o inorgànics (tots els minerals) i naturals o artificials. A continuació, poso exemples de cada una de les combinacions possibles:

1. Exemples de pigment inorgànic natural: l'ocre, el lapislàtzuli, l'aerinita i l'atzurita.

2. Exemples de pigment inorgànic artificial: els que han tingut manipulació química. Tots els pigments derivats del plom, el verdet i el groc de crom.

3. Exemples de pigment orgànic natural: els de procedència animal, com el múrex i el Kermes, i els de procedència vegetal, com l'alitzarina, l'indi i el safrà.

4. Exemples de pigment orgànic artificial: la laca alitzarina artificial i el blau de ftalocianina.

En tercer lloc, vam parlar dels aglutinants. L'aglutinant és un material que té la funció d'assecar i enganxar la pintura. També és un element protector de les alteracions atmosfèriques, estabilitzador i aïllador. Un cop sec, proporciona la qualitat visual a la pintura. Es classifiquen de la manera següent:

1. Procediments aquosos: les solucions (les gomes i les coles animals) i les emulsions (l'ou, la caseïna i els polímers). Les gomes es desfan en aigua, mentre que les resines no. Vam parlar de la goma aràbiga (que dimarts vam fer servir per crear les aquarel·les), de la de tragacant (que dimarts vam fer servir per crear els pastels) i de la de cirerer. Pel que fa a les coles, vam veure la cola de conill, la gelatina i la cola d'ossos.

2. Procediments grassos: els olis, les ceres i les resines.

3. La calç.

Finalment, la Roser ens va explicar la diferència entre els diluents i els dissolvents. Un diluent és una substància que s'afegeix a una altra per augmentar-ne el grau de dispersió (en disminueix la concentració), mentre que un dissolvent és una substància que s'afegeix a una altra per desfer-la (els dos elements queden integrats l'un en l'altre):

1. Procediments aquosos: tant el diluent com el dissolvent és l'aigua.

2. Procediments grassos: els diluents són essències i trementines i el dissolvent és l'aiguarràs.

3. La calç: tant el diluent com el dissolvent és l'aigua.

Dimarts vam posar en pràctica algunes de les coses que havíem après. Vam descobrir com es fa una barra de pastel (amb pigment i aglutinant –goma de tragacant– es fa una pasta, a la qual es dóna la forma de barra) i com es creen les aquarel·les (amb pigment i aglutinant –goma aràbiga–).

Pigments
Pigments
Pigments


Vam detectar que les terres que més costava que es dissolguessin eren l'ocre i el negre. Vam fer un vídeo per exemplificar com vam crear les aquarel·les:



Amb els pigments i la goma aràbiga vam fer aquestes aquarel·les
Vaig agafar el mateix referent que a la primera pràctica i el resultat va ser aquest:

Pràctica 2: aquarel·la


Pràctica 2: aquarel·la

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada