Aquesta
setmana hem fet la teoria dilluns i la pràctica dimarts.
En
primer lloc, vam veure la diferència entre un procediment i
una tècnica: un procediment està determinat pel material que
es fa servir, mentre que la tècnica és la manera com s'aplica el
procediment.
En
segon lloc, ens va explicar que la pintura és una barreja de
pigment i d'aglutinant aplicada en un suport. En aquest punt ens vam
aturar per parlar amb deteniment sobre els pigments.
Un
pigment és una substància sòlida que té la capacitat de
desprendre color. Per tant, és el que comunica el color. Segons la
seva procedència, es diu que són orgànics (animals i plantes) o
inorgànics (tots els minerals) i naturals o artificials. A
continuació, poso exemples de cada una de les combinacions
possibles:
1.
Exemples de pigment inorgànic natural: l'ocre, el lapislàtzuli,
l'aerinita i l'atzurita.
2.
Exemples de pigment inorgànic artificial: els que han tingut
manipulació química. Tots els pigments derivats del plom, el verdet i el groc de crom.
3.
Exemples de pigment orgànic natural: els de procedència animal, com
el múrex i el Kermes, i els de procedència vegetal, com
l'alitzarina, l'indi i el safrà.
4.
Exemples de pigment orgànic artificial: la laca alitzarina
artificial i el blau de ftalocianina.
En
tercer lloc, vam parlar dels aglutinants. L'aglutinant és un
material que té la funció d'assecar i enganxar la pintura. També
és un element protector de les alteracions atmosfèriques,
estabilitzador i aïllador. Un cop sec, proporciona la qualitat
visual a la pintura. Es classifiquen de la manera següent:
1.
Procediments aquosos: les solucions (les gomes i les coles animals) i
les emulsions (l'ou, la caseïna i els polímers). Les gomes es
desfan en aigua, mentre que les resines no. Vam parlar de la goma
aràbiga (que dimarts vam fer servir per crear les aquarel·les), de
la de tragacant (que dimarts vam fer servir per crear els pastels) i
de la de cirerer. Pel que fa a les coles, vam veure la cola de
conill, la gelatina i la cola d'ossos.
2.
Procediments grassos: els olis, les ceres i les resines.
3. La
calç.
Finalment,
la Roser ens va explicar la diferència entre els diluents i
els dissolvents. Un diluent és una substància que s'afegeix
a una altra per augmentar-ne el grau de dispersió (en disminueix la
concentració), mentre que un dissolvent és una substància que
s'afegeix a una altra per desfer-la (els dos elements queden
integrats l'un en l'altre):
1.
Procediments aquosos: tant el diluent com el dissolvent és l'aigua.
2.
Procediments grassos: els diluents són essències i trementines i el
dissolvent és l'aiguarràs.
3. La
calç: tant el diluent com el dissolvent és l'aigua.
Dimarts
vam posar en pràctica algunes de les coses que havíem après. Vam
descobrir com es fa una barra de pastel (amb pigment i aglutinant
–goma de tragacant– es fa una pasta, a la qual es dóna la forma
de barra) i com es creen les aquarel·les (amb pigment i aglutinant
–goma aràbiga–).
![]() |
| Pigments |
![]() |
| Pigments |
![]() |
| Pigments |
Vam detectar que les terres que més costava que es dissolguessin eren l'ocre i el negre. Vam fer un vídeo per exemplificar com vam crear les aquarel·les:
![]() |
| Amb els pigments i la goma aràbiga vam fer aquestes aquarel·les |
Vaig
agafar el mateix referent que a la primera pràctica i el resultat va
ser aquest:
| Pràctica 2: aquarel·la |




Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada