El fresc

[He fet una entrada sobre l'esgrafiat fora de l'aula, que podeu consultar aquí]


TEORIA
En un mur que funciona com a suport hi podem aplicar qualsevol tipus de tècnica, però sempre ha de ser al sec.

Per fer-ho necessitem:
- Un suport (el mur)
- Procediments pictòrics
- Morter (calç + sorra)

Pel que fa a la història del fresc, es fa servir a partir del Trecento, és a dir, a la Itàlia del segle XIV. Abans es feien servir procediments intermedis com el mezzo fresco.

1. El mur
Al principi, en la prehistòria, el suport era la pedra. Hi pintaven fresc sense aglutinant perquè ho feien directament damunt de pedra calcària. Però al llarg de la història s'han fet servir altres materials com a suport.

A Mesopotàmia es fa servir un suport fet a partir de fibres vegetals i fang.
En l'art precolombí hi trobem la tova, que és un totxo deixat assecar al sol (és a dir, sense coure). Aquí també se n'ha trobat, però només per a les zones corbes de l'arquitectura.

Finalment, a Roma es va descobrir el coctus later ('totxo cuit') després de l'incendi de l'any 64.

2. El morter (calç i sorra)
Tot i que hi ha diversos tipus de morter, el que es fa servir per al fresc és el de calç.

El fresc no necessita aglutinant.

Per fer la calç es necessita pedra calcària. Es cou a 900ºC i d'aquí en surt la calç viva. Per obtenir-ne calç apagada s'hi afegeix aigua, que s'anomena aigua de calç. És el blanc que es fa servir per a la pintura al fresc. Llavors s'elimina l'aigua, es barreja amb la sorra i es deixa que faci el procés de carbonatació, que és ràpid (en un dia ja s'haurà assecat).

3. La textura
És important entendre que en la pintura al fresc el pigment queda agafat a la superfície. Això vol dir que no és una pel·lícula de pintura, com havíem vist fins ara. Perquè el pigment hi quedi ben atrapat, cal preparar molt bé la primera capa. És per això que es fa servi el remolinador, que és una eina que serveix per allisar.

4. Humitat
Un dels problemes més importants que pot patir la pintura al fresc és la humitat. N'hi ha de tres menes:

- Per capil·laritat: la que ve del subsòl i va cap a la superfície. És la més nociva.
- Per infiltració: és la que ve de l'exterior. Descoloreix.
- Per condensació: és deguda al canvi de temperatura entre l'interior i l'exterior del mur. Depèn de la humitat relativa ambiental. Per solucionar-ho es fa una cambra d'aire.

5. Compatibilitat dels pigments
Els pigments compatibles són molt limitats. Els negres són de procedència vegetal, el blanc s'aconsegueix a partir de la calç, el vermell és òxid de ferro, el blau és el de lapislàtzuli i el verd és glauconita. Els que procedeixen del plom no es poden fer servir.

6. Fases
a) Arricio. Capa gruixuda amb més sorra que calç
b) Fase intermèdia no obligatòria. De vegades hi ha una fase preliminar per accelerar la posada en pràctica que consisteix a marcar el dibuix que s'hi vol fer. Es pot fer amb la primera corda, amb línies de marcació per indicar on aniran els personatges i amb la sinòpia, que és un dibuix que es fa amb terra vermellosa que serveix per situar les coses. Aquest últim és com una mena d'esbós i és interessant perquè no és obra de taller sinó de mestre.
c) Intonaco. Capa prima. Tanta sorra com calç.
d) Cartone. És una fase que tampoc és obligatòria que consisteix a marcar el dibuix fent forats en una quadratura (un paper quadriculat a escala menor per poder copiar el dibuix a escala). El dibuix hi queda marcat perquè es deixa entrar carbó pels forats que s'han fet.
e) Tonaccino. De vegades encara es fa una capa més prima només de calç.
f) Giornata. Es tracta de calcular el que es pot fer en una jornada per preparar el material i el suport en conseqüència.

7. Procediments
a) Esgrafiat: es fa una primera capa amb morter de calç, sorra i pigment. Després, se'n fa una de segona amb morter i amb una eina es treu el morter que es vulgui per tal de fer sortir a la llum la primera capa que hem pigmentat anteriorment.
b) Estuc (stucco lustro): fresc molt llis que es brunyeix amb ferro roent perquè brilli.
c) Incrustacions: petxines, pedres…
d) Guixeries: amb guix i fet amb motlles.

8. Extracció de pintura mural
Hi ha dos mètodes:
a) Strappo: tela amb cola molt forta que es posa al damunt del fresc perquè s'hi arrapi i es pugui extreure.
b) Stacco o massello: es treu el fresc picant.

PRÀCTICA
A classe vam aprendre a preparar el morter. Es necessita sorra, calç i aigua.
Primer es barreja la sorra i la calç.

Sorra i calç
A continuació s'hi afegeix aigua i es treballa la barreja perquè tots els materials quedin amalgamats.
Hi hem afegit aigua i després hem barrejat bé els tres materials
Després ja podem col·locar el morter damunt del suport.

Hem col·locat el morter damunt el suport
Allisem la superfície i després hi pintem al damunt. Vam pintar-hi al damunt quan el morter encara era humit.

Hem allisat la superfície

Hem pintat al damunt quan encara estava humit

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada